تبلیغات
هر عکسی بخوای اینجا هست - مصاحبه با عمو منصور و لو دادن قصه دلنوازان!!
پنجشنبه 21 آبان 1388

مصاحبه با عمو منصور و لو دادن قصه دلنوازان!!

   نوشته شده توسط: محمد محمدی    نوع مطلب :اخبار ،

محمد حاتمی

<<منصور خرسند»، بار منفی مجموعه دلنوازان را به دوش میكشد


«محمد حاتمی» فعالیتش را از دوران كودكی در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان آغاز كرد. او متولد 1340 در تهران و دانش آموخته رشته كارگردانی و بازیگری از دانشكده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. حاتمی بعد از انقلاب در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان سالها آموزش دید و به گفته خودش فعالیت در كانون مانند اكنون نبود كه بچهها تا یك دوره آموزش میبینند وارد كار حرفه ای میشوند. او میگوید: من و خیلی از بچههای هم قطارم سالها آموزش دیدیم و سپس وارد حیطه حرفه ای شدیم. حاتمی در تلویزیون، رادیو و سینما كار كرده است و موفقیت خود را مدیون تلویزیون و كارگردانهای مطرحی هم چون ابراهیم حاتمیكیا و علیرضا امینی میداند كه در سینما بسیار از آنها آموخته است. حاتمی این روزها با مجموعه «دلنوازان» با بازی در نقش «عمو منصور» میهمان خانههایمان است. او علاوه بر بازیگری، بازیگردان این مجموعه نیز هست و انتخاب بازیگران آن را هم برعهده داشته است. به همین منظور بر آن شدیم تا بیشتر از این مجموعه و بازی او بدانیم.


آشنایی تان با حسین سهیلی زاده در مجموعه ترانه مادری چگونه محقق شد كه به بازی در دلنوازان و بازیگردانی آن منجر شد؟

 


دوستی من و سهیلی زاده به سالها پیش برمیگردد، زمانی كه او 15 سال پیش به همراه چند تن از دوستان هنرمند دفتری راه اندازی كرده بود و در آن دفتر كار ویدئوكلیپ انجام میداد. من هم در این دفتر مشغول به كار شدم. سالها بعد این آشنایی بیشتر شد. سپس او من را برای بازیگردانی و انتخاب بازیگر در مجموعه «ترانه مادری» دعوت كرد كه بعد هم نقشی در آن مجموعه بازی كردم، بعد از آن هم به عنوان بازیگردان و هم برای انتخاب بازیگران «دلنوازان» دعوت شدم.


باتوجه به این كه بیشتر بازیگران «دلنوازان» جوان و كم تجربه هستند شیوه تمرینات شما چگونه بود و چه تمریناتی با آنها داشتید تا نقشهایشان را به خوبی ایفا كنند؟

 


من از شروع پیش تولید برای انتخاب بازیگران با گروه همراه شدم و بعد در ماه دوم فیلم برداری به دلیل تداخل با كار نمایش خودم و مشكلاتی كه خارج از محیط كار داشتم، نتوانستم بازیگردان كار باشم. وسواس من و كارگردان در انتخاب بازیگران این گونه بود که افرادی را برای بازی در مجموعه انتخاب كنیم كه اگر چهره جوانی هستند یا در آموزشگاه كار بكنند یا چهره و بازی آنها كمتر در فیلم و مجموعهها لو رفته و دیده شده باشد.طی دو ماه پیش تولید در پی گزینههای مناسب برای انتخاب نقشهای مجموعه بودیم و بعد از انتخاب بازیگران با آنها تمرین داشتیم و سپس خود نیز برای بازی در نقش منصور خرسند انتخاب شدم.


در كار با «حسین سهیلی زاده» چه قدر مشورت داشتید؟

 


من و كارگردان با یكدیگر بسیار هماهنگ هستیم و در دیدگاههایمان با یكدیگر تفاهم داریم. از لحاظ فكری هم به یكدیگر نزدیك هستیم. شیوههای تمرینی كه برای بازیگران جوان انتخاب میكردم از نظر كارگردانی میگذشت.


به نقش خودتان رسیدیم. از ویژگیهای نقش «منصور خرسند» برایمان بگویید؟

 


این شخصیت بار منفی مجموعه را به دوش میكشد و نقش منفی بسیار متفاوتی است یعنی شاید خیلی وقتها تماشاگر اشتباه كند و با خود بگوید این شخصیت مثبت است و در بعضی مواقع هم میگوید حالا منفی است. به هر حال انسانها شكلها و صورتهای مختلفی در زندگی خود دارند. این شخصیت منفی هم این گونه است. قصد ما هم این است كه این شخصیت به این شكل پیش برود.


آیا این ویژگیها در فیلم نامه این گونه بود كه «منصور» ناگهان وارد داستان شود و در یكی دو قسمت اول این ابهام را به وجود آورد تا معرفی شود یا خودتان پیشنهاد دادید که این گونه بازی كنید؟

 

 

قصه را نمیتوانم لو بدهم، ولی این از خواص مجموعه است، مجموعه «دلنوازان» یكی از سیاستهایش انتظار و تعلیق است. اگر قرار باشد یك فیلم سینمایی 90 دقیقه ای ساخته شود، در این تایم همه چیز باید مشخص شود، ولی در این مجموعه باید در 50 قسمت 30 دقیقه ای- در مجموع هزار و 500 دقیقه نتیجه مشخص شود. معتقدم این انتظار و تعلیق یك امر جدانشدنی همه مجموعهها باید باشد.


این ابهامها در فیلم نامه بود یا خودتان به نقش اضافه كردید؟

 


ابهامات در روند فیلم نامه بود ولی خودم نیز ویژگیهایی به نقش اضافه كردم؛ یعنی هر جایی بازی میكنم ویژگیهایی به نقش اضافه خواهم كرد، زیرا سهم من است.


بسیاری از بازیگران معتقدند كه بازی در نقش منفی جای كار دارد زیرا یك شخصیت منفی میتواند سیگار بكشد، حرف ناسزا بگوید و یا حركت غیرقابل قبولی انجام دهد. حالا شما به عنوان ایفاگر نقش منفی
قصه دلنوازان به ما بگویید چه ویژگیهایی به این شخصیت اضافه كردید؟

 


ببینید شما یا بعضی از دوستان ممكن است این نظر را داشته باشند ولی من معتقدم كه این ویژگیها جزو پوسته نقش است یعنی سیگار كشیدن و... پوستههای نقش است و مغز نقش چیز دیگری است به هیچ عنوان نمیشود فردی را با یك ظاهر موجه كه همیشه هم لبخند میزند، شخصیتی مثبت دانست و یا برعكس اگر فردی یك جای زخم روی صورت داشته باشد و سیگار بكشد، شخصیت منفی بدانیم بلكه میتواند جای آنها عوض شود.

 

اكنون نگاه كنید در روزگار خود ما میتوانید حدس بزنید چه فردی مثبت و چه فردی منفی است؟ خیر! نمیتوان حدس زد مگر آن فرد درونش را نشان دهد. در این مجموعه سعی ما بر این بود كه در مرحله اول ویژگی شخصیتها نشان داده نشود كه چه شخصیتی مثبت و چه شخصیتی منفی است. این سخن برای تمامی بازیگران مجموعه صدق میكند و هرچه مجموعه جلو برود متوجه خواهید شد، شاید شخصیتی مثبت كه اكنون شاهد آن هستید در ادامه داستان منفی شود یا یك شخصیت منفی، مثبت شود.


از ویژگیهای كارگردانی «حسین سهیلی زاده» بگویید كه چگونه كارگردانی در كار است. زیرا بیشتر بازیگران این مجموعه در گفت و گوهایی كه با آنها داشتیم از نحوه برخورد و كارگردانی او تعریف میكردند.

 


به هر حال بیشتر بازیگران مجموعه جوان هستند و كاركردن با چنین كارگردانی برایشان امتیاز محسوب میشود. سهیلی زاده با وجود سن كمیكه دارد كارگردانی نكته سنج، با وسواس و بسیار باتجربه است و سالهاست در این حیطه فعالیت میكند و مجموعههای موفقی ساخته است كه بیشتر مردم بیننده مجموعههای او بوده اند. او زبان مردم كوچه و بازار را بلد است زیرا به مردم نزدیك و جامعه شناس خوبی است و یكی از رشتههایی كه تحصیل كرده همین رشته است. وقتی یك كارگردان جامعه اش را بشناسد دیگر فرقی نمیكند كه با چه بازیگری كار كند.


فیلم نامه مجموعه «دلنوازان» علاوه بر نقطه ابهامی كه اشاره كردید چه ویژگیهای دیگری دارد؟

 


مردم ایران اهل قصه هستند. یعنی همان گونه كه پدر و مادرمان برایمان گفتند «یكی بود، یكی نبود، غیر از خدا هیچ كس نبود» ما هم برای بچههایمان میگوییم. نه تنها مردم ایران بلكه مردم تمام دنیا قصه دوست دارند. بودن یا نبودن مسئله این است شكسپیر روی همین دست میگذارد و برای همین جاودانه است.

 هر موقع طرف قصه برویم و قصه را خوب نقل كنیم، موفق ایم، مانند نقالی كه در یك قهوه خانه یا محل سنتی با دهان گرم خود خوب قصه سرایی میكند و مردم جذبش میشوند.

به نظر من «حسین سهیلی زاده» در كارگردانی كار و قصه موفق بوده است. درباره فیلم نامه میتوان تخصصی بحث كرد، به نظر من، فیلم نامههایمان هم باید عامه مردم را دربر بگیرد زیرا تلویزیون در منزل همه وجود دارد رسانه ای همه گیر است، پس بهتر است انسان حرفی را بزند كه حرف مردم باشد.

ممكن است فیلم نامهها گاهی اوقات ضعفهایی داشته باشند ولی نباید وارد ساده انگاری شویم و مردم را ساده فرض كنیم. درست است مردم ایران ساده و خوش قلب هستند ولی ساده لوح نیستند بلكه مردمیبسیار باهوش هستند و نمیتوان گولشان زد.

 به این دلیل فیلم نامه نویسها باید در پرداخت قصه و فیلم نامهها دقت زیادی داشته باشند و بار ارزشی را به فیلم نامههای خود بدهند و یكدیگر را تكرار نكنند. اكنون شاهد قصهها و مجموعههای مختلفی هستیم كه همه شبیه هم ساخته شده است. به همین منظور نویسندههای ما باید هوشیار باشند و مردم ما را دست كم نگیرند.


از دیدگاه شما فیلم نامه دلنوازان تكراری بود یا خیر؟

 


من كاری به فیلم نامه ندارم، میخواهم بگویم اكنون حاصل كار به كارگردانی برمیگردد كه موفق است كه از فیلم نامه، این قصه موفق را درآورده است. حالا چه قدر سهم فیلم نامه نویس و چه قدر سهم كارگردان بوده، چیزی است كه در دل مردم جا شده است.


بازیگردانی مجموعه «حلقه سبز» ابراهیم حاتمیكیا با بازیگردانی مجموعه «دلنوازان» حسین سهیلی زاده چه فرقی برایتان داشت؟

 

 

به هر حال هر كارگردانی با دیدگاه خود تیمش را انتخاب میكند. به طور مثال من با احمد امینی كار كرده ام و هیچ گونه اعتقادی به بازگردانی ندارد و میگوید همه چیز باید از دید من بگذرد. ابراهیم حاتمیكیا نخستین كارگردانی بود كه در ایران بازیگردانی را راه انداخت یعنی گفت من به یك عنصری به نام بازیگردانی احتیاج دارم و من هم بسیار با او راحت كار كردم و جلو رفتم. اختیاراتم در كار با او زیاد بود. در این حیطه باید با كارگردان تفاهم داشت و نظر او را در كار دخیل كرد ولی با ابراهیم حاتمیكیا اختیارات زیادی داشتم.


طی 11 ماه فیلم برداری مجموعه «حلقه سبز» از كار با حاتمیكیا راضی بودم. با حسین سهیلی زاده هم با شیوه كاری خودش كار كردم. همان طور كه ابتدای گفت و گویم اشاره كردم تا بخشی از كار با بازیگران كار كردم و سپس به دلیل مشغله كاری بازیگردان كار نبودم. البته تا جایی كه توانستم به بازیگران برای رسیدن به نقش شان كمك كردم و سهیلی زاده سهم خیلی زیادی در كار داشت.


نظرتان درباره این مجموعه كه در یك فشار كاری تولید و پخش میشود چیست؟

من این سیستم را دوست ندارم یعنی این فشار كاری ممكن است دو یا سه مرتبه جواب بدهد ولی دفعه بعدی جواب نخواهد داد و خوشبختانه در مجموعه دلنوازان ما فشار كاری نداریم و فیلم برداری بسیار جلوتر از پخش مجموعه است و روزهای پایانی فیلم برداری را سپری میكنیم، ولی در مجموعه ترانه مادری فشار كار روی تیم خیلی زیاد بود. معتقدم تولید هم زمان با پخش به نویسنده، كارگردان و بازیگر اجازه تامل نمیدهد اگر از راس آن شروع كنم ابتدا نویسنده باید فكر كند و خوب بنویسد، كارگردان باید فكر كند و خوب كارگردانی كند و بازیگر هم باید به نقش خود فكر كند تا بتواند نقش را به خوبی درآورد و به این سبب تعجیل در بیشتر مواقع جواب نمیدهد.


ما در آینده شاهد بازی شما در چه كارهای سینمایی، تلویزیونی یا تئاتر خواهیم بود؟

 


فیلم سینمایی «سرگیجه» ساخته مسعود آب پرور را در نوبت اكران دارم. مجموعه «هوش سیاه» هم با بازی ام آماده پخش است. تئاتر «مرثیه خواب» را با كارگردانی و با بازی بازیگرانی هم چون برزو ارجمند، بهاره رهنما، رامین راستاد، فلامک جنیدی، الهام دهقانی، بهروز میرلو و محسن افشانی روی صحنه اجرا خواهیم داشت.

داستان این كار بسیار ساده و امروزی و یك موضوع بسیار ساده كوچه و بازاری است. اشعار این كار توسط محمدصالح علاء، دكتر علی رضا غفاری، بهاره رهنما و خودم سروده شده است